Els llocs
Jaciments arqueològics

Cal·lípolis

La vil·la romana de «Cal·lípolis» està situada a la partida del Prat d'Albinyana, prop de la Pineda, en terrenys que ara són propietat de l'Autoritat Portuària de Tarragona. La vil·la de Cal·lípolis va tenir una gran activitat al segle II d.C. Es tractava d'un nucli residencial d'una superfície aproximada d'uns 10.000 metres quadrats i era un centre de producció agrícola i pesquera i, alhora, sortida dels productes agrícoles que es conreaven a l'entorn.

L'any 1960 s'hi va trobar l'anomenat «Mosaic dels Peixos», exposat al Museu Arqueològic de Tarragona. L'Autoritat Portuària de Tarragona, que va adquirir els terrenys l'any 1994, va decidir investigar el jaciment, delimitar-lo i fer aflorar els seus vestigis. Les excavacions fins ara realitzades han permès de conèixer, a més de les estructures de les seves habitacions, clavegueram, abocadors de deixalles, termes, etc., les restes d'un petit port romà per al trànsit de mercaderies, la base d'un gran edifici o nau, d'instal·lacions industrials similars a les trobades al port de Tarragona, i l'ancoratge d'una grua que potser podia haver estat utilitzada tant per a la construcció del magatzem com per a les feines d'estiba i desestiba dels vaixells.

Destacat

Àudio de la conferència La vil·la romana de Cal·lípolis pronunciada pel Dr. Josep Maria Macias i Solé el 9 de març de l'any 1995 a la Biblioteca de Vila-seca.